Szkoła ponadpodstawowa

LEKCJA FILMOWA
LWK_ponadgimnazjalna-1-724x1024

Jak podbiliśmy Hollywood? Polacy w światowej kinematografii

Uczniowie podczas lekcji:

 

  • zobaczą, jakie filmy poruszające tematykę heroizmu, patriotyzmu i tragicznych skutków wojny zostały docenione na świecie
  • dowiedzą się, czym były “półkowniki”
  • sprawdzą, jaki film został wycofany z walki o Oscara za sprawą władz komunistycznych
  • odkryją jakim polskim filmem zachwycił się prezydent USA Ronald Reagan
  • poznają przełomowy film w dziejach polskiego kina
  • dowiedzą się, w jaki sposób polskie filmy wpływają na światową kulturę
ponadpodstawowa awers-1

Intertekstualność w kinie

Uczniowie podczas lekcji:

 

  • poznają znaczenie intertekstualności w kinie
  • zrozumieją, dlaczego filmowcy w swojej twórczości przytaczają elementy zaczerpnięte z arcydzieł światowej kinematografii
  • dowiedzą się, czym jest autotematyczność gatunkowa
  • odkryją, w jaki sposób reżyserzy nawiązują w swoich filmach do malarstwa, muzyki i literatury
  • dowiedzą się, że kino popularne posiada wiele elementów kina wysokoartystycznego
  • przekonają się, dlaczego współcześni filmowcy polemizują z klasycznym kinem gatunkowym
  • poznają pojęcie postmodernizmu
  • zobaczą, w jaki sposób twórcy filmowi wykorzystują pastisz, parodię czy aluzję
LEKCJA MEDIALNA
LM_ponadgimnazjalna-1-724x1024

Jak komiks stał się sztuką

Uczniowie podczas lekcji:

 

  • jaka jest różnica pomiędzy powieścią graficzną a komiksową adaptacją utworu literackiego
  • czym jest comic strip
  • w jaki sposób w komiksie konstruuje się narrację
  • czym jest opowieść równoległa
  • jakie jest znaczenie barw w komiksie
  • czym jest sztuka sekwencyjna i dlaczego tak trudno ją zdefiniować
  • jak bohater komiksu może stać się reprezentantem problemów społecznych
  • dlaczego w powojennej Polsce komiks był sztuką zakazaną
  • w jaki sposób komiks może stać się narzędziem propagandy
  • dlaczego komiksowy superbohater ulega procesowi demitologizacji